Svedectvo viery

Slová prezrádzajú ducha a život človeka. Spoznávajme prostredníctvom listov akým duchom a akou vierou žili Tomáš Munk a jeho otec František.

Láska k Bohu a k svojim synom
Vnútorný svet Františka Munka môžeme spoznať z jeho vyznania lásky k Bohu a k svojim synom: Snažil som sa vždy tráviť život môj a ten môjho okolia tak, ako by som mal Boha – jedine smerodajného ukazovateľa cesty – stále predo mnou… spojitosť s Duchom pravdy a spravodlivosti sú v živote mojom tak ukotvené, že som necítil potrebu toto moje náboženstvo upevniť aj vyznaním navonok. Žijeme ale zase časy, v ktorých matéria a boje o túto vedú svet do silného pokušenia a odôvodnená je obava, že budúce pokolenie v mnohých situáciách nebude môcť rozoznať hlas Kristov. – Mám dvoch hodných, ešte maloletých synov, ktorí sa dostanú taktiež do tohto veku. Boli vychovaní celkom v duchu kresťanskom, k skromnosti, k povedomiu svojich povinností a k úprimnej láske k blížnemu, k dobrej vôli pre každého. Proti nebezpečiu dneška a zajtrajška chcem im ale umožniť, aby tieto dobré a zdravé korene, ktoré sme v nich takto starostlivo vypestovali, mohli pustiť čím skôr a čím hlbšie do pevnej pôdy. Cirkev všeobecná, apoštolmi Ježišovými rozšírená má byť táto pôda, oná pevnosť, kde sa zachránia „pred falošnými prorokmi, ktorí prichádzajú v ovčích kožiach, ale sú zdnuka ako diví vlci“ a kde sa neodklonia „z úzkej cesty, ktorá vedie jedine k pravdivému životu“. Aby im zostala navždy neznámym pojmom nenávisť a aby vytrvali v pomeroch akýchkoľvek v láske k blížnemu svojmu.

Nech sa s nami stane Božia vôľa
Tomášov vnútorný postoj môžeme vyčítať z listu, ktorý napísal Pavlovi Straussovi 28. 8. 1941: Nech sa v budúcom roku úplne a na každom poli stane s Tebou i s nami všetkými vôľa dobrotivej Prozreteľnosti Božej, i keby bola ešte naďalej chirurgického rázu. Veď Ty tam máš teraz najlepšiu príležitosť, aby si videl, ako bolestné a dlhé je niekedy odstránenie chorých údov. Spomíname si dnes na sv. Augustína – pripomeňme si jeho výrok: „Tu páľ, tu rež, môj Bože, len tam, vo večnosti ma ušetri!“ Aby sa toto s Tebou mohlo splniť, nech Ti dá Pán Boh ducha, odovzdanosť a potrebné okolnosti, aby si spolu s nami mohol vniknúť čím hlbšie do tých priestorov plných prúdiaceho života, sily a svetla, ktoré sa nám dnes otvárajú. Či neďakujeme dnešnej tme, že vidíme svoj vnútorný svet v plnej žiare?

Prvky kresťanského života
Ako ich Tomáš videl vo svojich devätnástich rokoch, možno nájsť v liste adresovanom tiež Pavlovi Straussovi zo dňa 16. 3. 1943: Duchovný život kresťana by musel vynikať popri hĺbke aj veľkou prostotou. Už aj preto, lebo Kristus bol pri všetkej hĺbke a šírke osobnosťou náramne jednoduchou, do ktorej sa vie vcítiť každé dieťa, ktorého každý v podstate vie aspoň vytušiť. A čo by mal byť kresťan inšieho, ak nie „alter Christus“. Jednoduchosť je nielen Kristovým príkladom, lež i príkazom podopretá: „Ak nebudete ako dietky…“ A potom: láska, pokora, odovzdanosť, dôvera – tie nutné prvky kresťanského života sa musia ukázať v detinsky prostom náhľade na život. Konečne – veď celý duševný život záleží na jednej jedinej tak prostučkej vete: „Nie ja, ale Kristus!“ Odpustíš mi, že som sa rozpísal, no môže sa nám teraz také rozjímanie zísť. I náš pôst, naše pokánie, naša ľútosť má stáť v znamení tejto vznešenej prostoty. To všetko znamená bolestné poznanie, sladkú dôveru a odhodlaný návrat – nie sebatrýznenie. Lebo každá prepiatosť nás hatí v napredovaní a vrhne nás späť do svojho úbohého „ja“. Tak ako som nedávno čítal: „Pocestný, ktorý obzerá tri hodiny s úžasom každý kameň, o ktorý sa potkol, nezájde ďaleko.“ Zaiste – sme plní hrozných slabostí a padáme pri každej príležitosti, ale bojujme spokojne a s dôverou vždy znova – Jeho sila sa v nás ukáže. Tým nech je náš pôst: prípravou a očakávaním Jeho príchodu do nás – aby sme boli schopní prijať Jeho slávu do seba – aby naše srdcia boli dosť široké a poddajné – aby sme sa stali jedným jediným „Lumen Christi“. Veď nám ide o to: Aby On, aby Jeho plameň žiaril. Že si práve nás, tie krehké voskové sviece vybral k tomu, je celkom vedľajšie. Spiritus flat ubi vult (Duch veje, kam chce).

Radosť z prijatia do noviciátu
O svojej radosti z prijatia do jezuitského noviciátu Tomáš napísal Pavlovi Straussovi dňa 12. júna 1943: Milý Paľo! Výsledok maturitného vysvedčenia zo štvrtku Ti už oznámila mamička. Teraz Ti chcem zaslať čerstvú radostnú správu, že som včera dostal listinu, ktorá je pre mňa ešte oveľa významnejšia. Totiž včera došiel do Ružomberka R. P. Provinciál a doniesol vytúžené prijatie do Spoločnosti. Viem, že sa budeš radovať tomuto listu – veď si vždy túžil vidieť ma v rodine sv. Ignáca. Aj ja som plný vďačnosti voči Pánovi, ktorý pamätá i na svoju poslednú ovečku a stojím s nemým obdivom pred Jeho zázračnými cestami, ktorými nás vedie k príhodným pastvinám. Pozostáva mi už len spievať: ´Hospodin je môj Pastier, nebudem mávať nedostatku.´ Chcel by som túto blažiacu istotu vliať každému do duše: Pán je verný – bez Jeho dovolenia neumiera ani vtáča na poli a ani vlas nespadne z tvojej hlavy – Pán vie, čo ti je potrebné – kde obťaženie, kde uľahčenie – neboj sa – Pán ťa vedie. To je zmysel nového názvu, ktorý dáva Nový Zákon Bohu: Abba! V tomto bode už vlastne nepotrebujem vieru – hovorím zo skúsenosti.